Valget mellem en elcykel eller en almindelige cykel jul17

Tags

Related Posts

Share This

Valget mellem en elcykel eller en almindelige cykel

43847156201_4e5e4f0af4_b2Lime-E Electric-Assist Dockless Bike Sha” (Public Domain) af paul.wasneski

Elcyklen vinder mere og mere indpas i det cykelglade Danmark, og vi ser her på fordele og ulemper ved den nye form for to-hjulede transportmiddel. 

Verden har fået øjnene op for elcyklen og især i cykelglade nationer som Holland og Danmark er elcyklen blevet populær. Elcyklen har været på markedet i syv år og fornyeligt oversteg produktionen og salget faktisk den traditionelle cykel ifølge https://www.dst.dk/da/Statistik/.

Fordelen ved elcykler er, at der med indbygget booster i pedalen kan cykles hurtigere, når der er brug for det. Det kan for eksempel være dage, hvor man har travlt, hvor det regner på cykelstien, eller når cyklen er læsset med indkøbsposer. Det kan være tungt at trække på en konventionel cykel, og det kan betyde, at mange foretrækker offentlig transport eller snupper bilen i stedet. Og det er ærgerligt for både miljøet og helbredet.

Er der overhovedet ulemper ved elcykler?

Det er ikke kun almindelige mennesker, som kan se fordelen ved elcyklen. Tour de France-rytterne Kasper Asgreen og Michael Mørkøv prøvekørte i 2019, sammen med holdkammeraterne fra Deceunick – Quick Step, en elcykel på en af hviledagene i det års tour. De to danskere er hjælperytter for holdets stjene Julian Alaphilippe, som halvdelen af touren var iført den gule førertrøje, og som på live betting hos https://extra.bet365.dk/news/da/Andre-sportsgrene ligger til odds 19.00 som vinder af touren i 2020. På holdets hjemmeside blev Alaphilippe citeret for at sige ”Det er en virkelig smuk cykel. Det var perfekt at få rørt benene lidt efter ti hårde dage, og jeg er glad for, at vi kunne køre på den på løbets første hviledag. Den vil jeg altid huske, fordi jeg gik ind i den med den gule trøje.” omkring elcyklen.

En af ulemperne ved elcyklen er dog, at de stadigt er relativt dyre. Du finder sjældent en ny elcykel til under 5.000 kroner, og hvis du gerne vil have en af kvalitet, skal du op og betale omkring 10.000 kroner. Køber man den brugt, skal man sikre sig, at der stadig er liv i batteriet, for ellers kan det stort set ikke betale sig at købe den. Desuden er en elcykel ret tung, så det er ikke bare en, man manøvrer let ud og ind af tog og bus. Man skal også altid sikre sig, at batteriet er ladt op, og med tiden bliver holdbarheden efter hver opladning kortere.

47308941362_394491c757_b2Mallway Park” (Public Domain) af dankeck

Det skal dog stadig understreges, at hvis man har pengene til en ny elcykel, er det en fantastisk investering, som stadigt er relativt billig sammenlignet med andre el- og benzindrevne køretøjer og som man kan læse på https://ekstrabladet.dk/biler/, så kan elcyklen nemt erstatte netop bilen. Og som sagt kan det ofte godt betale sig, fordi man får et køretøj, som både giver motion, men som også har en indbygget smutvej til de hårde dage.

Og for jer, som ikke har råd til elcyklen, så fortvivl ikke: Den konventionelle cykel ER stadig et fantastisk og langtidsholdbart transportmiddel!