Er online marketing en del af din strategi? jul08

Tags

Related Posts

Share This

Er online marketing en del af din strategi?

Kridttavle med skrift som omhandler markedsføringsstrategi - marketing strategy

Hvis man ikke kan findes online som virksomhed, er man nærmest ikke eksisterende for sin målgruppe, og dermed også potentielle kunder. Man bør som minimum overveje at have en hjemmeside, og udarbejde en form for online markedsføring, for at blive set.

Årsagen til dette er, at flere og flere mennesker starter deres søgning efter et produkt eller en service, på internettet. Specielt Google er en populær søgemaskine, hvor mange mennesker hver dag søger efter udbydere af produkter, eller vejledning til hvad de skal vælge. Men hvordan er dét lige at man markedsføre sig på søgemaskiner? Bliver klogere på dette her!

Hvordan bliver ens virksomhed fundet på Google?
SEO

Hvis du har beskæftiget dig med markedsføring i en længere periode, er SEO sikkert ikke et ukendt term for dig. SEO står for Search Engine Optimization, og på dansk kaldes det søgemaskineoptimering. Dette er en gratis måde hvorpå man kan arbejde med sit website, for at sikre at man bliver fundet på Google – og i bedste fald ligger øverst på diverse relevante søgeord.

Måden hvorpå man arbejder med SEO består overordnet set af to aspekter: Optimering af ens website og linkbuilding. Med optimering af ens website sikrer man, at websitet stemmer overens med Googles egne algortimer. Yderligere er det nødvendigt at udvikle tekster der passer til de søgeord man gerne vil findes på. Derfor er det både det bagvedliggende der skal stemmeoverens med Googles “krav”, samt indholdet på hjemmesiden.

Ved linkbuilding skal man prøve at opnå et virtuelt netværk, hvor man får anbefalinger i form af links til ens eget websites. Jo flere der linker til ens site, jo mere værdifuld ser websitet ud i Googles øjne. For at kunne udføre en linkbuilding-strategi kræver det, at man ved hvad der rør sig i branchen. Google foretager ofte ændringer i sine algoritmer, hvilket betyder at måden hvorpå man opnår den mest værdifulde linkbuilding ændrer sig fra kontinuerligt.

AdWords

Når man arbejder med SEO skaber man organisk trafik, hvilket er trafik man ikke direkte har betalt for (andet end det arbejde man har lagt i at lave SEO). Når der er tale om AdWords, også kaldet Pay Per Click, betaler man for trafikken. Ved AdWords får man vist sin annonce øverst eller til højre på søgeresultater. Eksempelvis hvis der er nogle der søger på “restaurant i København”, kan din restaurants annonce blive vist.

Man skriver selv annonceteksten og har selv kontrol over, hvilke søgeord man ønsker at blive fundet på. Samtidig kan man også bestemme hvilke geografiske områder, som annoncen er relevant for. Dermed er det en meget fleksibel måde, hvorpå man kan markedsføre sin virksomhed.

Fordele ved online marketing

Men hvorfor er det lige at man skal bør overveje, at få lavet online marketing for sin virksomhed? Udover den førnævnte tendens, hvor flere og flere bruger nettet til at søge efter nye produkter, er der yderligere fordele som kan være mærkbare for netop din virksomhed. Herunder får du 3 gode grunde til, at din virksomhed bør have online marketing:

  • Mål dine resultater – Med online marketing har du bedre mulighed for at teste og måle på, hvad der virker og hvad der ikke gør. Eksempelvis kan du med AdWords annoncer se hvor mange der rent faktisk klikker på annoncen, hvor længe de bliver på siden og hvorvidt folk rent faktisk konverterer.
  • Undgå spildkommunikation – Med online marketing, sammenlignet med almindelig markedsføring, har du bedre mulighed for at ramme den konkrete målgruppe. Med en annonce i en avis er det alle der ser den, også folk der slet ikke er interesseret i dét du tilbyder.
  • Minimer dine omkostninger – I forlængelse med at du kan ramme mere præcist med din online marketing, kan du ved en effektiv marketingstrategi, minimere dine omkostninger til markedsføring. Dette skyldes at prisen det koster at henvende sig pr. kunde bliver lavere, da du i mindre grad vil ramme dem, som ikke er i målgruppen.